Verslag 1ste bijeenkomst ma 22-05-2017

22-5-2017

Onderwerp:  scootmobielbijeenkomst

Locatie: Boekmanzaal Stopera Waterlooplein

 

Saskia en Carol leggen uit hoe deze groep is ontstaan, wat het doel is en hoe we eventueel dit doel kunnen bereiken.

 

Saskia heeft aan PGZO (in de persoon van Caroll) gevraagd  om samen te werken op het gebied van de problemen waar scootmobielers mee kampen. Caroll heeft toen voorgesteld om meer scootmobielers te mobiliseren en daarmee tot een gezamenlijke groep te komen. We kunnen dan vergelijkbare ervaringen delen en de krachten bundelen. Wie weet levert het een manifest op waarmee we de boer op kunnen bijvoorbeeld naar de wethouder maar ook andere politici.

 

Kennismaking

 

1.       Antje van der Veer, Centrum

2.       Fem Londen, Centrum Oost

3.       Wilhelmien Blankensteijn, Noord

4.       Saskia Hubelmeijer, Oost

5.       Afzal Siddique, Oost

6.       Philip La Reine, Oost Watergraafsmeer + broer (uit Maastricht) is zijn begeleider

7.       Nicolette Besemer, West

8.       Reinout Kanis, Zuidoost

9.       Brenda Scoop, Zuidoost

10.   Caroll Sastro, Zuidoost

11.   Ronald Blonk, Zuidoost (is geen scootmobieler maar helper bij alles, teveel eigenlijk dus we kunnen wel meer helpers gebruiken. Ronald was er eigenlijk voor beleid, de techniek en de zaalindeling maar hij liep ook rond met de microfoon, bracht drinken voor wie niet zelf kon, ging mee naar de wc om te helpen met de deur)

 

Nieuw West en Zuid zijn niet vertegenwoordigd

 

1ste sessie

Informatie verzamelen

Thema's

Toekenning levering en reparatie

 

Saskia

·         Haar scootmobiel slaat , in de schildpadstand en twee standen daarboven, om de haverklap af. Dit is gevaarlijk als je midden op een kruispunt staat.

·         Al vanaf het begin is het stuur instabiel. De reparateur is 2 keer geweest, rijdt ermee op de stoep en zegt “ach mevrouw daar is niets mee aan de hand”.

Saskia voelt zich niet serieus genomen.

 

Reinout:

de toekenning van zijn scootmobiel duurde een maand en het ging goed. Reinout is linkszijdig  verlamd.

 

Fem:

heeft een rechtszaak lopen over een aangekochte scootmobiel die uit elkaar viel. De leverancier had haar in de steek gelaten.

Toen heeft ze haar huidige scootmobiel zelf gekocht want ze had geen zin om te wachten. Daarna heeft ze het wel vergoed gekregen via de PGB. Dat kwam omdat ze in contact kwam met de Wmo toen ze een kastje nodig had om de scoot op te laden.

 

 

Wilhelmien:

heeft nu een Trophy. Daar is ze tevreden over want die wil ze weer maar dat kan niet want die is uit de handel genomen.  Ze is nu wel toe aan een andere. Ook al krijgt ze een 2de handse Trophy, als het maar goed is.

De huidige scootmobiel moet afgekeurd worden. De vering is stuk. Ze kwamen met een vering uit een andere scootmobiel maar die was nog slechter.

 

Toen wilde ze een scootmobiel aanvragen met een PGB maar omdat de gemeente de afkeuring nog steeds niet heeft gaat het niet. Ze vind het een drama vanaf oktober 2016.

De toekenning voor een nieuwe  heeft ze wel maar de andere scoot heeft ze nog niet. Ze hebben haar al 2 keer gebeld dat ze een andere krijgt maar ze wil Welzorg niet meer. Welzorg is veranderd sinds ze  naar Raamsdonkveer zijn gegaan.  De service is zo slecht geworden. Pas toen ze na 2 maanden  meldde dat ze ongelukken maakte omdat ze doorslipt, kwamen ze weer om de banden te verwisselen. Dat wilden ze de eerste keer niet omdat ze zagen dat de banden gewoon geladen waren.

Ze is vanaf 1993 klant bij Welzorg dus ze heeft een behoorlijk band met hen.

 

Antje

Heeft sinds 2008 een scootmobiel van Welzorg. Ze deden heel moeilijk over of ze wel een scootmobiel nodig had maar omdat ze kinderen heeft kreeg ze het voor het boodschappen doen.

Eerst kwam een passing daarna heeft het 3 maanden geduurd voordat ze het had.

Sinds twee jaar is ze over van Welzorg naar Beenhakker. Toen kreeg ze een nieuwe die  na een regenbui onder water liep. Het is 2 keer gebeurd. De laatste tijd gaat het goed.

Een keer vloog het spontaan in brand. Ze moest zich psychisch voorbereiden om zichzelf van de scoot af te gooien zodat ze zelf niet in brand vloog. Toen was ze de scoot een tijd kwijt vanwege de reparatie.

Een half jaar geleden, ze had een lekke achterband in Amsterdam Noord. Het was eind van de middag en ze belde Beenhakker. Er moest iemand uit Den Haag komen want Beenhakker heeft geen avondreparatie en dat zou heel lang duren. Toen is ze via Oost over de Schellingwoudebrug naar huis gereden.  De band was helemaal aan flarden.

 

Wilhelmien

Heeft een rollatorrek achter, die is stuk. Wat ze links aan draaiden viel er rechts weer af. Als ze reed,  sleepte ze een onderdeel mee op straat.

Verleden jaar is er een nieuw rollatorrek op geplaatst.

Zij heeft een trippel rolstoel die helemaal op maat is gemaakt en die moet ze terug geven zonder gedegen reden.

 

Afzal.

Hij  is al aan zijn 3de scootmobiel. Hij vindt dat ze hem niet goed helpen en die tweedehandse scoot is vaak stuk. Hij moet telkens lang wachten op reparatie.  Als hij aan de monteur vraagt wat hij heeft gedaan krijgt hij geen uitleg en geen bewijs .

 

Philip Reine

Kan niet staan of lopen. Zijn probleem is met Connexxion. Hij mag niet op de lift

de bus in. Vooraf weet hij niet of een chauffeur hem wil meenemen.

 

Fem

De wegenwacht van de ANWB is er binnen een half uur

 

Brenda

Mmaakt al 20 jaar gebruik van de scootmobiel. In het begin ging het heel snel want er waren niet veel mensen met de scootmobiel. De toekenning ging heel snel en je ging naar de leverancier daar kon je uitproberen welke bij je paste. Nu heb je geen keus, ze komen ze bij jou thuis met een scoot en pas nadat je problemen hebt die je telkens moet uitleggen krijg je een ander.

Zo is het met haar laatste scoot gegaan. Ze kreeg een 2dehandse en daar had ze veel problemen mee toen heeft ze de ergotherapeut ingeschakeld. Nu heeft ze een goeie.

De stuur bleef steeds vast zitten. Daardoor is ze een keer eruit gevallen.

 

Nicolette

Heeft een aanhanger voor de rolstoel. Haar handen zijn slechter dan haar benen. Ze heeft voetgas.

Toen ze toe was aan een nieuwe wilde ze dezelfde. Ze kreeg een mevrouw die telefonisch de passing deed. De mevrouw had nog niet eerder van aanpassingen gehoord. Nicolette vond het moeilijk om het aan die persoon uit te leggen. Toen kreeg ze na een half jaar een oproep dat ze naar de Gyroskoopweg moest in het westelijk havengebied.

In Enschede of Almelo moest de aanpassing gebeuren. Met elke volgende stap was ze een half jaar verder.

Ze had kapotte accu's. De monteur heeft een plus en min pool aangesloten en toen hij bijna was vertrokken deed de scoot het niet. Gelukkig was hij nog niet weg want dan duurt het weer weken voordat ze geholpen wordt.

De bak van de aanhanger is zo langzamerhand ingestort na 23 jaar. Ze weet niet meer wat ze moet doen ze durft niet meer om een reparatie te vragen. Ze moet zichzelf alsmaar overreden om te bellen. Dat lukt niet zo goed meer. Nu heeft ze het zelf opgelost met montagekit.

 

Caroll

Is afhankelijk van de scoot sinds 2000. De toekenning ging zonder problemen. In beide gevallen want ze heeft nu een  2de scootmobiel. Ze maakt dezelfde dingen mee met reparatieverzoeken. De ene keer duurt het lang en moet ze zich in de tussentijd behelpen met hulp. Iemand moet haar rolstoel dan duwen. Dat is heel vervelend want andere mensen hebben ook hun eigen leven. Maar soms gaat de reparatie heel snel tot Caroll’s verbazing. Dan komen ze binnen een dag.

 

Het is vervelend als ze je niet serieus nemen. Ze heeft het gehad toen haar stuur heel zwaar werd en steeds vast zat, of toen de scoot spontaan stopte of toen de scoot steeds langzamer werd. Ze komen dan langs kijken het na en na een uitleg zijn ze weer vertrokken. Maar het probleem is niet verholpen. En pas na een paar keer ontdekken ze het echte probleem.

 

En juist deze problemen zijn heel gevaarlijk tijdens deelname aan het verkeer.

 

Haar collega Helen, kon hier niet bij zijn, die heeft een nare ervaring met de scoot achter de rug. Ze heeft een 2de handse. Plots sloeg die een keer op hol. Ze botste tegen een muur en viel om. Op haar verzoek om de scoot na te laten kijken werd niet snel gereageerd. Toen kwamen ze eindelijk en pas na aandringen kreeg ze een vervangende scoot maar die rammelde aan alle kanten. Daar wilde ze absoluut niet op. Ze hadden gezegd dat ze haar scoot over 2 dagen terug zou krijgen maar duurt sindsdien, weken, ze heeft het nog niet. Zodoende heeft ze de avondvierdaagse gemist. Dat vond ze zo erg want ze wilde zo graag meedoen.

Maar zelfs nu sinds de ervaring met de op hol geslagen scoot is ze heel onzeker geworden met het rijden.

 

Caroll heeft meer scootmobielers in haar achterban. Allemaal mensen met een 2dehandse scoot. Allemaal met problemen met de scoot: slaat plots af, stopt plots, rijdt heel langzaam, slaat op hol, onderdelen vallen af.

 

Vragen

 

Fem

1ste scoot was van mango en nieuw maar binnen 2 jaar viel het totaal uit elkaar: de wielen waren los.

 

Brenda

Had een 2de handse. Ze kreeg door de zitting rugpijn maar ze had niet door dat het door de zitting kwam. Toen heeft ze de ergotherapeut erbij gehaald en die constateerde dat het door de scoot kwam. Toen pas ging de zaak ‘rollen’ en kreeg ze een nieuwe scoot.

Brenda vindt daarom dat een persoonlijke passing heel belangrijk is.

 

Wilhelmien

Is mantelzorger voor moeder. In Enschede had Welzorg een inloopspreekuur. Daar ging ze naar toe. Maar ook op de Gyroskoopweg of Buitenveldertseweg . Daar ging ze naar toe tijdens lunchtijd. De monteurs waren er want alle busjes stonden buiten geparkeerd. Zo is haar ondeugdelijke hoofd steun gerepareerd.

 

Nicolette meldt dat Enschede Welzorg eruit heeft gegooid.

 

Saskia.

Heeft een Luna Pride. Ze is er tevreden over. Na 9 jaar moest ze wisselen van leverancier. Op de website staat niet welke hulpmiddelen voor uitleen zijn, alleen die voor de verkoop, dus hoe weet je dan waar je aan toe bent. Ze kreeg geen Luna Pride. Die was haar wel beloofd door Hartingbank. Ze hebben haar binnen gehaald met de belofte dat ze een Luna Pride kreeg.

Een 2de handse vindt ze op zich niet het probleem maar het stuur is heel wankel. Ze zijn 2 keer gekomen ze zeggen dat het aan de wegligging ligt. Ze krijgt steeds meer problemen, hij slaat af dat is gevaarlijk als je op de weg rijdt, midden op een kruising. Als de scoot nat word van de regen dan duurt het minstens een week voordat de zitting droog is. Alsof je een mooi weer rijder moet zijn die af en toe een boodschapje doet.

1x in de maand gaat ze naar Amstelveen en terug op de scootmobiel. Ze weet niet hoe oud de scoot is die ze nu heeft.

Doordat ze naar Hartingbank moest is ze haar Luna Pride kwijt.

 

Er zijn 4 leveranciers: Welzorg, Beenhakker, Hartingbank en Medipoint

 

Deze vraag is niet echt beantwoord: Wie mocht kiezen en wie mocht niet?

 

Fem: de afstand die een scoot aflegt is niet te vertrouwen

 

Wilhelmien: nee de meter ook niet. Je rijdt een tijdje, en dan zit er geen beweging in, en dan plots daalt het naar rood. De accu’s zijn ook niet te vertrouwen.

 

Philip is nooit met de metro gegaan. Hij weet niet of je ervoor moet betalen.

 

Musea of gebouwen waar je niet naar binnen mag

Musea of gebouwen waar je wel naar binnen mag

Rijksmuseum

Amsterdam museum

Tropenmuseum

Scheepvaartmuseum

Allard Pierson

Bijbelsmuseum

Tasjesmuseum

Foam

Fundatie Zwolle

Hermitage

Stopera

Amsterdam museum (heeft steile ramp volgens Saskia)

Allard Piersonmuseum (volgens Saskia via ingang bijzondere connecties door depot)

Van Gogh

Cobramuseum (volgens Saskia )

Stedelijk (volgens Saskia)

Stadsarchief ingang om de hoek

Eye andere ingang

 

 

Stadsdeel West

Nicolette:

De multifunctionele accommodaties (mfa) + de buurthuizen zijn ITS ook sociale toegankelijk.

1 mfa heeft geen lift maar alles gebeurt beneden.

 

Noord

Wilhelmien:

er zijn huiskamers van de buurt waar je niet in kan

 

Centrum

Antje:

de Witte Boei bij de Oostelijke Eilanden wordt verbouwd. Is wel toegankelijk want ze komen je helpen met de deur.

Fem heeft haar scoot laten meten om te weten of ze er haar scoot kan draaien.

 

Philip

De lift waar hij woont wordt vernieuwd maar in de tussentijd hebben ze hem geen oplossing geboden. Hij kan niet lopen, is dus volledig van zijn scoot afhankelijk. Er komt wel een stoeltjeslift maar die is niet geschikt voor zijn scoot. Hij woont  1 hoog

Hij heeft Connexxion maar alleen Transvision biedt tilservice. Dus zit hij 2 weken lang opgesloten.

De buren hebben hem op de hoogte gestel, ze waren bezorgd. Dat vind hij wel fijn.

Rochdale is zijn woningbouw.

 

Saskia noemt nog andere thema’s om te bespreken.

1.       winkeltoegankelijkheid

2.       onderweg: wat voor obstakels kom je onderweg tegen

3.       Ov en perrons

4.       Lift op CS naar 1st klas doet het vaak niet

5.       Trein

 

Fem:

Vermijdt veel om gedoe te voorkomen. Daardoor blijft haar leefwereld wel heel klein. Maar ze heeft geen zin in obstakels en toestanden.

 

Afzal vraagt of we alleen gaan praten of ook doen?

Antwoord Caroll:

Deze bijeenkomst was om informatie te verzamelen.

Aan de hand van het verslag gaan we actiepunten opstellen. En we kunnen daarmee bepalen wie wat doet.

 

Afsluiting

Wat vonden jullie van deze bijeenkomst?

Antwoorden: zinnig, informatief ‘nieuwe dingen gehoord bijv verschil tussen Connexxion en Transvision’, nuttig, er moeten meer scoots bij, petje af, goed begin,

 

Op de vraag van Caroll of we bij de volgende bijeenkomsten externen erbij gaan halen is het antwoord ‘nog even niet. Laten we eerst onderling alles goed op een rij zetten’.

 

Saskia gaat in Zuid flyeren

Caroll neem Nieuw West voor haar rekening.

 

Iedereen wordt bedankt voor de aanwezigheid en de inbreng. Speciale dank gaat naar Caroll voor de meeste werk.

 

 

Volgende bijeenkomst is maandag 24 juli, van 15 tot 17 uur in de Boekmanzaal.